fredag 23. oktober 2009

En forvirrende lapp og en mann med for trang dress

Jeg har gått rundt i halvsøvne siden jeg kom til Singapore. Tre barns liv kan avhenge av hva jeg gjør, likevel har jeg ikke gjort jobben min. Heldigvis har jeg dere lesere som kan stramme meg opp.

Etter en god søvn på hotellrommet, leste jeg gjennom kommentarene dere har sendt meg på bloggen, på epost og på facebook. En ting sto helt klart. Jeg hadde ikke gjort en god nok jobb med å undersøke rom 407.

Jeg gikk tilbake til rommet med en underlig følelse av at noe kom til å dukke opp. Denne følelsen ble svakere og svakere etter som jeg gikk gjennom skap og skuffer både på badet og i soverommet. Heller ikke sengetøyet skjulte noe en detektiv kunne bruke. Noen hadde gjort en uvanlig god jobb med rengjøringen.

Jeg la meg til og med på magen på gulvet og saumfarte under sengene. Heller ikke der lå det noen gjenglemte vesker, sko eller andre spor. Jeg ble liggende slik på magen en stund og tenke gjennom hele situasjonen. Det slo meg at ingen bare kunne forsvinne så sporløst. Det var som regel alltid noe.

Da så jeg den. Bakom et av sengebena lå det en sammenkrøllet lapp. Jeg strakte meg ut, plukket den opp og rettet den ut. Så rullet jeg meg over på ryggen og leste.

Dette var alt som sto på lappen: une idée! 8 things – 8 choses.

Håndskriften virket feminin. Innholdet virket forvirrende, skrevet på en blanding av engelsk og fransk. Egentlig sa den meg ingen ting. Jeg tok likevel var på lappen. Kanskje kunne den være et spor.

Etterpå gikk jeg til hotellbaren og drakk en langsom single malt av beste merke.

En hel dag senere sitter jeg her ennå, jeg føler at sanden i et usynlig timeglass er i ferd med å renne ut raskere enn innholdet i whiskyflaskene i baren foran meg. Ubehagelige bilder av barn i fangenskap har begynt å feste seg foran mitt indre øye.

Noe annet som plager meg er blikket til en kinesisk utseende mann i alt for trang sort dress, som sitter i den andre enden av baren. Jeg tror jeg skal be bartenderen om å ta vare på Macbook for meg mens jeg går over og tar en prat med ham.

Først må jeg publisere dette.

Alle synspunkter på lappen mottas med takk.

1 kommentar:

  1. Du må se etter om mannen har spor etter en bart ;)

    SvarSlett